Op zoek naar een Incompany Traject?
We ondersteunen en begeleiden bij complexe team- en organisatievraagstukken. Of het nu gaat om het verbeteren van vertrouwen, onderlinge samenwerking, communicatie of resultaten, we werken altijd vanuit het ontwikkelpunt van de teamleden en de leidinggevenden.
Wat we o.a. doen:
Hierbij besteden we veel aandacht aan de contractering en een heldere afstemming over de leerlijnen, onze werkwijze en evaluaties.
Veranderen, transitie c.q. ontwikkelen van gedrag zien wij als een leertraject.
Veranderen = willen leren
We werken hierbij altijd op de rationele, emotionele en systemische laag (boven-en onderstroom) en naar de kern of essentie toe, dat wat wordt buitengesloten, wat niet wordt gezien en waar het ontwikkelpunt zich laat zien.
We werken niet met vooraf gedefinieerde (traditionele) voorschrijvende veranderplannen. Wel formuleren we heldere persoonlijke en professionele leerlijnen (ontwikkeldoelen) in kleine stappen waarbij iedere volgende stap volgt uit de voorafgaande.
Belangrijk is dat de begeleider niet alleen werkt naar de vooraf geformuleerde doelstellingen, behoeftes van de opdrachtgever en deelnemers (‘het leercontract”) maar dat ook de juiste aanpak wordt gekozen en dat er wordt gewerkt met dat wat zich aandient.
Vragen die we hierbij stellen:
Leren c.q. ontwikkelen van mensen, teams en organisatie heeft te maken met:
Het is met elkaar zoeken en concreet maken van nieuwe kijk-, en handelingsperspectieven.
Verbindend leiderschap en de onderstroom
De ordeningsprincipes die werkzaam zijn in sociale systemen hanteren we als ons uitgangspunt en referentiekader. Het vergroten van individueel en collectief leiderschap gaat over het innemen van de eigen plek (plekbesef) zodat de taak effectiever kan worden gezien en uitgevoerd. Dan kan er ook beter begrensd worden waarbij doelen effectiever worden gerealiseerd.
“Oog voor de taak loopt via het oog van de relatie”
Onderwerpen die hierbij aan de orde komen zijn contact, contract, plek, macht c.q. invloed, leiderschap, lidmaatschap, teamtrauma, overdracht en bron & bestemming.
We werken vanuit twee perspectieven:
Dit gaat over: persoonlijk groei, eigen conditioneringen, drijfveren, bewuster worden van kwaliteiten, valkuilen en hoe kan ik werken vanuit mijn eigen persoonlijke leiderschap (eigen kader en geschiedenis).
Maar ook (leren) communiceren op niveau 3 (vanuit contact; luisteren met alle zintuigen en intuïtie).
Hoe kan ik als professional werken vanuit vertrouwen, samenwerking en datgene wat de organisatie van mij nu vraagt?
De volgende vragen stellen we:
De volgende werkvelden en bijhorende methodieken hanteren we bij onze begeleiding:
We vinden dat de leidinggevende of directie wil en kan kijken naar zijn of haar leiderschap. Dat wil zeggen; welke patronen uit het eigen systeem laten zich zien in het team- of organisatievraagstuk?
Dat betekent dat opdrachtgevers, leidinggevenden en teamleden bereid moeten zijn het ook emotioneel aan te gaan. Onze ervaring is namelijk dat ontwikkeltrajecten weinig effectief zijn als er alleen gewerkt wordt op de cognitieve (inhoudelijke) laag.
Al onze opleidingen, trainingen en workshops kunnen ook incompany worden gegeven.
Ieder mens kan veranderen door het (h)erkennen van de eigen patronen, deze te doorbreken en zich hierdoor bewust te ontwikkelen.
Een crisis, zoals bijvoorbeeld een verlies, kan de start zijn voor het vervolg van een persoonlijke Reis naar wie je ten diepste bent.
Je zoekt nieuwe inspiratie, onderzoekt je overtuigingen, gevoelens, drijfveren en verlangens die liggen te wachten om ontdekt en gezien te worden…
Het gaat in essentie om de weg naar binnen die jij alleen kunt maken. Jij bepaalt hoe ver je wilt en kunt gaan.
Het gaat om jou.
In deze opleiding verdiep jij je persoonlijke en professionele ontwikkeling. Je vult je ‘rugzak’ met nieuwe kennis, inzichten en vaardigheden.
Ben je geïnteresseerd?
De Jaargroep bied je een inspirerende Reis van 9 maanden.
Als groep leren we volop met en van elkaar op de hoofd-, hart- en zielslaag.
Wat doen we als opleider anders dan anderen?
Tijdens de jaaropleiding ontdek je krachtige methoden en technieken, zoals:
Behalve Groenland is er geen land op de wereld dat niet met oorlog te maken heeft gehad. Systemisch gezien betekent dit dat oorlogen, die lang geleden hebben plaatsgevonden, nog steeds doorwerken in huidige generaties.
Meerdere generaties kunnen onbewust de gevolgen van oorlogstrauma’s dragen van hun (voor)ouders. Denk bijvoorbeeld aan (klein)kinderen van verzetsmensen, NSB’ers, Duitse oorlogsvrijwilligers , Nederlandse SS’ ers, gemengde huwelijken of oud militairen die in latere jaren uitgezonden zijn. De ervaringen en verhalen worden generaties lang doorgegeven ook al is er nooit een woord over gesproken.
Op 12 en 13 november geef ik een online training over de wijze waarop ‘oorlog’ worden doorgegeven. Wat de effecten zijn op individuele mensen en familiesystemen en hoe je hiermee kan werken.
In deze workshop krijg je inzicht in:
Transactionele Analyse gaat uit van de persoonlijkheid, gedrag en communicatie. Welke patronen zijn er vroeger in de kindertijd (onbewust) ontstaan? Loyaliteiten aan ouders, familie, groepen en omgeving spelen hierin een grote rol.
Waar Systemisch Werken inzicht geeft in de lotsgeschiedenis en dynamieken binnen het familiesysteem, geeft Transactionele Analyse inzicht in de patronen onder onze communicatie en gedrag.
Doel & resultaat
Onderwerpen van deze training