Op zoek naar een Incompany Traject?
We ondersteunen en begeleiden bij complexe team- en organisatievraagstukken. Of het nu gaat om het verbeteren van vertrouwen, onderlinge samenwerking, communicatie of resultaten, we werken altijd vanuit het ontwikkelpunt van de teamleden en de leidinggevenden.
Wat we o.a. doen:
Hierbij besteden we veel aandacht aan de contractering en een heldere afstemming over de leerlijnen, onze werkwijze en evaluaties.
Veranderen, transitie c.q. ontwikkelen van gedrag zien wij als een leertraject.
Veranderen = willen leren
We werken hierbij altijd op de rationele, emotionele en systemische laag (boven-en onderstroom) en naar de kern of essentie toe, dat wat wordt buitengesloten, wat niet wordt gezien en waar het ontwikkelpunt zich laat zien.
We werken niet met vooraf gedefinieerde (traditionele) voorschrijvende veranderplannen. Wel formuleren we heldere persoonlijke en professionele leerlijnen (ontwikkeldoelen) in kleine stappen waarbij iedere volgende stap volgt uit de voorafgaande.
Belangrijk is dat de begeleider niet alleen werkt naar de vooraf geformuleerde doelstellingen, behoeftes van de opdrachtgever en deelnemers (‘het leercontract”) maar dat ook de juiste aanpak wordt gekozen en dat er wordt gewerkt met dat wat zich aandient.
Vragen die we hierbij stellen:
Leren c.q. ontwikkelen van mensen, teams en organisatie heeft te maken met:
Het is met elkaar zoeken en concreet maken van nieuwe kijk-, en handelingsperspectieven.
Verbindend leiderschap en de onderstroom
De ordeningsprincipes die werkzaam zijn in sociale systemen hanteren we als ons uitgangspunt en referentiekader. Het vergroten van individueel en collectief leiderschap gaat over het innemen van de eigen plek (plekbesef) zodat de taak effectiever kan worden gezien en uitgevoerd. Dan kan er ook beter begrensd worden waarbij doelen effectiever worden gerealiseerd.
“Oog voor de taak loopt via het oog van de relatie”
Onderwerpen die hierbij aan de orde komen zijn contact, contract, plek, macht c.q. invloed, leiderschap, lidmaatschap, teamtrauma, overdracht en bron & bestemming.
We werken vanuit twee perspectieven:
Dit gaat over: persoonlijk groei, eigen conditioneringen, drijfveren, bewuster worden van kwaliteiten, valkuilen en hoe kan ik werken vanuit mijn eigen persoonlijke leiderschap (eigen kader en geschiedenis).
Maar ook (leren) communiceren op niveau 3 (vanuit contact; luisteren met alle zintuigen en intuïtie).
Hoe kan ik als professional werken vanuit vertrouwen, samenwerking en datgene wat de organisatie van mij nu vraagt?
De volgende vragen stellen we:
De volgende werkvelden en bijhorende methodieken hanteren we bij onze begeleiding:
We vinden dat de leidinggevende of directie wil en kan kijken naar zijn of haar leiderschap. Dat wil zeggen; welke patronen uit het eigen systeem laten zich zien in het team- of organisatievraagstuk?
Dat betekent dat opdrachtgevers, leidinggevenden en teamleden bereid moeten zijn het ook emotioneel aan te gaan. Onze ervaring is namelijk dat ontwikkeltrajecten weinig effectief zijn als er alleen gewerkt wordt op de cognitieve (inhoudelijke) laag.
Al onze opleidingen, trainingen en workshops kunnen ook incompany worden gegeven.
"*" geeft vereiste velden aan